
الگوریتم فرد گوگل (Fred) چیست؟
"الگوریتم فِرِد گوگل، یکی از چندین الگوریتمی است که شرکت گوگل برای نمایش بهتر اطلاعات به کاربران، ارائه دادهاست. هدف گوگل از بکارگیری این الگوریتمها، مقابله با سایتهایی است که از روشهای سئو کلاه سیاه استفاده میکنند."
معرفی الگوریتم فرد گوگل (Fred)
در مارس ۲۰۱۷ اتفاقات عجیبی در نتایج جستجو گوگل رخ داد که با کاهش چشمگیر رتبه برخی وبسایت ها همراه بود، به دنبال آن جو پر رعب و وحشتی بین سئوکاران و وبمستران بوجود آمد. برخی از پروژه های سئو سایت های فروشگاهی بزرگ که تبلیغات زیادی را برای افزایش ترافیک انجام داده بودند، یک شبه حدود ۹۰ درصد افت ترافیک داشتند!
این شروع داستان آشنایی با الگوریتم فرد گوگل بود که نخستین بار Gary Illyes تحلیل گر وب و وبمستر برتر از نام فرد طی یک شوخی با مدیر سئو Sapient Razorfish برای این آپدیت الگوریتمی گوگل استفاده کرد.
گوگل هرسال به طور روزانه و در تعداد بالا الگوریتم های خود را بروزرسانی و تنظیم میکند. در بین آپدیت ها فقط تعداد کمی مانند فرد تاثیر شدید و ناگهانی بر روی نتایج جستجو گوگل اعمال میکنند. برخی از وبسایت ها حتی ۶ ماه بعد از آپدیت الگوریتم فرد، نتوانستند ترافیک از دست رفته خود را به دست آورند!
در واقع الگوریتم google fred تقریبا شبیه الگوریتم پاندا برای مبارزه با سئوی کلاه سیاه (black hat) ارائه شد و وبسایت هایی که صرفا دنبال افزایش درآمد هستند و به نیاز های کاربران توجهی نمی کنند را جریمه می کند.
الگوریتم فرد گوگل (Google Fred) چه سایتهایی را جریمه میکند؟
بررسی سایتهایی که الگوریتم فرد روی آنها تاثیر گذاشته نشان میدهد که اکثریت قریب به اتفاق آنها سایتهای پرمحتوا هستند (مثل وبلاگها) که مقالاتی بیکیفیت با طیف گستردهای از موضوعات را ارائه میدهند. و به نظر میرسد این سایتها اغلب به قصد انجام تبلیغ و یا درآمدزایی اشتراکی (Affiliate Revenue) به وجود آمدهاند.
بیشتر بدانید: الگوریتم پاندا گوگل
میتوان گفت Google Fred روی موارد زیر حساس است:
-
تجربه کاربری بد
-
تبلیغات بیش از اندازه و آزاردهنده در سایت
-
محتوای بیهدف، کوتاه و کمحجم
-
لینکهای خارجی زیاد داخل محتوا
-
تولید محتوای زیاد در قالب وبلاگ و صرفا با هدف رتبه گرفتن در گوگل
-
بکلینک گرفتن از سایتهایی که ویژگیهای بالا را دارند
ویژگی های یک صفحه بی کیفیت چیست؟
گوگل الگوریتم های پیچیده تری برای تشخیص محتوای بی کیفیت ایجاد کرده است. الگوریتم هایی که صرفا بدلیل کم حجم بودن محتوای یک صفحه و یا تعداد بکلینک خارجی آن، در باره کیفیت محتوای صفحه تصمیم گیری نمی کنند. بلکه مجموعه ای از موارد را برای تشخیص محتوای بی کیفیت در نظر می گیرد. اما بدون شناخت عوامل تشخیص محتوای کم کیفیت چگونه میتوان نسبت به اصلاح محتوا اقدام کرد؟ وقتی که الگوریتم گوگل فرد Fred به سایت یا صفحه ای به عنوان یک سایت هرزنامه نگاه کند. تا زمانیکه سایت یک هرزنامه باقی بماند بی کیفیت است. یعنی آنکه برای رها شدن از صدمات ناشی از الگوریتم گوگل فرد Fred تنها یک راه کار عملی وجود دارد. محتوا را برای مخاطب ایجاد کنید. و وقتی می گوییم محتوا را برای مخاطب ایجاد کنید یعنی آنکه تمام متن ها، لینک ها، تصاویر و ویدئو ها و حتی تبلیغات موجود در سایت برای کاربر مفید باشند.
چه کار کنیم که از جریمه الگوریتم فرد گوگل در امان باشیم؟
-
محتوای باکیفیت و ارزشمند ارائه دهید.
-
تجربه کاربری مناسب ایجاد کنید.
-
از تبلیغات زیاد در سایتتان بپرهیزید.
-
بکلینکهای نامعتبر و اسپم را Disavow کنید.
-
به قوانین راهنمای گوگل وبمستر عمل کنید.
محتوای باکیفیت و ارزشمند ارائه دهید
باید محتواهای سایتتان را بررسی کنید . خیلی از سایتهای پربازدید، از تبلیغ کردن کسب درآمد میکنند و این اصلا بد نیست. اما موضوع، خود تبلیغات نیست بلکه محتوای آن است.
محتواهای نامرتبط، کوتاه، ناقص، به دردنخور و بیکیفیت را باید با اطلاعات مفید و مرتبط جایگزین کنید.
البته در مورد اندازه محتوا، کوتاه یا بلند بودن آن بستگی به موضوع کوئری مورد نظر دارد. باید ببینید رقیبان شما در مورد آن کوئری به خصوص چه محتوایی تولید کردهاند و آیا محتوای شما متناسب است یا اینکه خیلی کوتاه است. بعضی موضوعات نیاز به محتوای کوتاه و بعضی نیاز به محتوای طولانی دارند.
بیشتر بدانید: الگوریتم پنگوئن گوگل
تجربه کاربری مناسب ایجاد کنید
البته که طراحی سایت مورد پسند کاربر به همراه تجربه کاربری عالی نیز، کیفیت کلی سایت را افزایش میدهد. زیرا گوگل به کاربر بسیار اهمیت میدهد.
از تبلیغات زیاد در سایتتان بپرهیزید
درامد بسیاری از سایتها وابسته به تبلیغات است. اما زمانیکه کاربر وارد سایتی شود که پر از تبلیغات و بنر و پاپآپ است حس بدی پیدا میکند و احتمالا از سایت خارج میشود.
بهتر است برای تبلیغات در سایتتان از لینکهای نوفالو استفاده کنید و همچنین تبلیغات را طوری انجام دهید که برای کاربر آزاردهنده نباشد. زیرا کاربر برای گوگل بسیار بااهمیت است.
بری شوارتز محقق و تحلیلگر سئو در بررسی و تحقیقات خود متوجه شد، وبسایت هایی که به علت داشتن تبلیغات بیشمار برای کسب درآمد با روشی غیر اصولی توسط الگوریتم فرد جریمه شده بودند، پس از حذف برخی تبلیغات و تغییر شیوه کسب درآمدی خود با رعایت اصول، توانستند ترافیکی بسیار بیشتر نسبت به شرایط قبل از الگوریتم فرد را بدست آورند.
بکلینکهای نامعتبر و اسپم را Disavow کنید
گوگل فرد، نه تنها سایتهایی با محتوای بیارزش را جریمه میکند بلکه اگر از چنین سایتهایی بکلینک بگیرید شما را نیز جریمه خواهد کرد. چرا که اگر محتوای شما خوب و مفید باشد توسط سایتهای معتبر به آن لینک داده میشود، نه توسط انبوهی از سایتهای نامعتبر!
پس هرچند وقت یک بار بکلینکهای خود را بررسی کنید و آنهایی که بیکیفیت هستند را حذف یا Disavow کنید.
بیشتر بدانید: الگوریتم مرغ مگس خوار چیست؟
به قوانین راهنمای گوگل وبمستر عمل کنید
آپدیت گوگل فرد سایتهایی که قوانین گوگل را دور بزنند را جریمه میکند. پس در نهایت بهترین راه این است که قوانین گوگل وبمستر را مطالعه نمایید و به آن عمل کنید. سعی کنید از دور زدن گوگل بپرهیزید.
هرچندوقت یک بار آپدیتهایی از الگوریتمهای گوگل بیرون میآید و تعدادی از سایتها را با افت شدید رتبه مواجه میکند. نباید منتظر آپدیت جدید بمانید که بعدا خود را با آن وفق دهید. بهترین کار این است که از اول قوانین را رعایت کنید تا ترسی از آپدیتهای جدید نداشته باشید.
درآمدن از جریمه الگوریتم فرد چقدر زمان میبرد؟
متأسفانه مانند سایر جریمه های گوگل برای درآمدن از جریمه الگوریتم فرد هم زمان مشخصی را نمیتوان تعیین کرد و نمیتوان انتظار داشت خیلی سریع اثر منفی حاصل از فرد از بین برود. برخی سایت ها خیلی سریع از جریمه فرد بیرون آمده و برخی نیز با گذشت چندماه هنوز در جریمه باقی میمانند.
باجود تمام این شرایط درحالت کلی نمیتوان مشخص کرد که چه مدت طول میکشد، تا سایت شما از جریمه fred خارج شود. توصیه ما در پرسنال ادمین به شما این است که فاکتورهایی که برای فرد مهم هستند را هرچه زودتر رفع کنید تا بتوانید دوباره اعتماد گوگل را جلب کنید.
نکته مهمی که در سئو سایت همیشه باید به یاد داشته باشید این است که هیچ چیز در فرآیند بهینه سازی وبسایت ثابت نیست و تغییرات هر روزه انجام میشوند تا متناسب با هر زمان و نیاز کاربر در آن زمان بهترین نتیجه از سمت گوگل ارائه شود.
ارسال دیدگاه